FAQ

Vragen zijn er om te stellen! Nu is het zo dat wij een aantal vragen omtrent verhuur en onze voorwaarden vaak voorbij zien komen.

Een overzicht van deze meest gestelde vragen, en de bijbehorende antwoorden, vind je hieronder.

Opzeggen, vroegtijdig opzeggen, opzegtermijn en boete systeem

Als je jou huurcontract wilt opzeggen nadat de minimale contractduur is verlopen, dien je ons d.m.v. een opzeggingsformulier op de hoogte te stellen. Voor een geldige opzegging moet het opzeggingsformulier ingediend worden bij de verhuurder en bij Pro-Housing met een minimale opzegtermijn van 1 maand. Houd er rekening mee dat deze dus altijd voor de 1e van de maand ingestuurd dient te worden.

Wanneer een huurder het huurcontract vroegtijdig beëindigd, binnen de minimale huurtermijn, zullen de kosten voor de wederverhuur en bijkomende kosten verhaald worden op de huurder. De kosten voor wederverhuur zijn 1 maand Incl. 21 % BTW. De vroegtijdige beëindiging kan alleen plaatsvinden wanneer de verhuurder hiermee akkoord gaat en de huurder akkoord gaat met de gestelde voorwaarden. Er moet een nieuwe geschikte huurder gezocht worden, deze zal worden gescreend door ons en de verhuurder. Ook geldt er een boetesysteem bestaande uit een boete van 1 maand huuropbrengst wanneer door de huurder zelf een kandidaat word aangeleverd of een boete van 2 maanden huuropbrengst wanneer Pro-Housing een kandidaat moeten zoeken. De vervangende huurder dient een contract aan te gaan van een minimale duur van minimaal 12 maanden en je blijft zelf betaal plichtig tot er een passende huurder gevonden is.

Het opzeggingsformulier is te verkrijgen via: info@pro-housing.nl

Onderhuur, voorwaarden en kosten

Het onderhuren van een woning is in principe niet toegestaan. Voor een legitieme reden zoals een werkstage/schoolstage, uitwisseling of het verhuizen naar een ander land kan er onder bepaalde voorwaarden, en in overleg met de verhuurder, een uitzondering gemaakt worden op deze regel. Deze voorwaarden houden in dat er voor de verhuurder niks mag veranderen, je blijft dus altijd zelf verantwoordelijk voor het betalen van de huur aan de verhuurder. Er word een onderhuurcontract opgesteld waarin de betaalplicht van onderhuurder naar huurder word opgenomen. Een onderhuurcontract kan worden opgesteld voor een minimale periode van 1 maand, tot een maximale periode van 6 maanden. Daarbij dient de huurder zelf een geschikte en passende onderhuurder aan de leveren welke gescreend zal worden door ons en de verhuurder.

Het opstellen van een onderhuurcontract brengt kosten met zich mee, deze bedragen €95,- Incl. 21% BTW.

Contractwisseling, voorwaarden en kosten

In bepaalde situaties zal er een aanpassing gedaan moeten worden aan het lopende huurcontract. Mocht er een verandering nodig zijn, zullen wij dit altijd overleggen met jou verhuurder, als deze akkoord is met het verzoek kan er onder bepaalde voorwaarden een contract wijziging plaatsvinden.

Het aanpassen van een huurcontract brengt kosten met zich mee, deze bedragen €195,- Incl. 21% BTW

Kosten website, waarvoor en eenmalig?

Wij hanteren een inschrijf tarief van €25,00 om bezichtigingen in te plannen via Pro-Housing, dit is uiteraard een eenmalige betaling. In de huidige markt is er enorm veel vraag naar woningen waardoor woningzoekende vaak op tientallen woningen tegelijk reageren. Door middel van het inschrijfgeld zijn wij ervan verzekerd dat de actieve, ingeschreven woningzoekers voorrang hebben op onze website.

Onderhoud/reparaties aan het huis

Ieder pand zal onderhouden moeten worden en heeft op den duur bepaalde reparaties nodig. Om misverstanden te vermijden is het grotendeels wettelijk bepaalt of dit door de verhuurder of de huurder opgelost dient te worden. Wij verwijzen graag naar de volgende link van de rijksoverheid voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

Er is iets mis en/of kapot in het pand. Waar moet ik mij melden?

Als jij een huurcontract hebt ontvangen van ons, vind jij in artikel 9 de contactgegevens staan van jou verhuurder/beheerder.

Als jou verhuurder het beheer van het pand zelf organiseert kan je direct contact opnemen met de verhuurder. In het geval dat Pro-Housing de beheerder is van het pand waarin jij woont kan er contact opgenomen worden met: info@pro-housingmanagement.nl.

Check altijd eerst even in onder het kopje “Onderhoud/reparaties aan het huis” of het probleem ook daadwerkelijk door de verhuurder opgelost dient te worden of door de huurder zelf.

De eindoplevering van een appartement of woning, wat word er verwacht?

Graag vernemen wij minimaal 2 weken voor einde huurovereenkomst wanneer de eind oplevering kan plaatsvinden. Houd bij de eind oplevering rekening met het volgende:

  • Het gehuurde moet helemaal leeg zijn. ( persoonlijke en overgenomen spullen dienen verwijderd te worden)
  • Het gehuurde dient gepoetst opgeleverd te worden.
  • De muren dienen dan allemaal wit te zijn, gaatjes gedicht
  • Alles moet schoon zijn, eventuele kastjes, ook binnenin en bovenop, oven, koelkast, kookplaat, afzuigkap + filter, vaatwasser +filter
  • Geen kalkaanslag in badkamer
  • Ramen dienen gewassen te zijn
  • Persoon dient uitgeschreven te zijn bij de gemeente
  • Sleutels moeten worden ingeleverd bij de oplevering

Wat is de Minimale huurtermijn?

De minimale huurperiode is altijd terug te vinden op de pagina van de desbetreffende woning. In het algemeen is dit altijd 12 maanden tenzij anders vermeld, een kortere huurperiode is dus niet mogelijk.

Kan een gemeubileerde woning ook gestoffeerd gehuurd worden?

Nee dit is helaas niet mogelijk, in overleg met de verhuurder bieden wij een woning wel/niet gemeubileerd aan. Wanneer er meerdere mogelijkheden zijn wat betreft wel/niet gemeubileerd verhuren zullen wij dit altijd vermelden in het kopje “Extra info” van de desbetreffende woning.

Waarom kan een woning wel/niet door studenten gehoord worden.

Dit kan meerdere redenen hebben zoals o.a. de vergunningen en wetgeving maar ook de persoonlijke wensen van de verhuurder. Als wij hier harde afspraken over hebben gemaakt met de verhuurder ziet u in de introductie tekst van de woning in dikgedrukte hoofdletters staan of een woning wel/niet beschikbaar is voor studenten, staat dit nadrukkelijk vermeld dan is hier is hier ook geen overleg mogelijk.

Wanneer ontvang ik mijn borg terug?

Tijdens de eerder genoemde eindoplevering maken wij een inspectie rapport, dit rapport word verstuurd naar verhuurder/huurder/Pro-Housing. In dit rapport word de staat van de woning geïnventariseerd op het moment van de eindoplevering. Eenzelfde inspectie rapport is ook gemaakt bij het begin van de huurperiode. De verhuurder heeft een maximum van 3 maanden op het inspectierapport van de begin- en eindoplevering met elkaar te vergelijken en eventuele reparaties uit te voeren. De borg zal dus uiterlijk binnen 3 maanden geretourneerd worden.

We plaatsen cookies op je computer om jouw instellingen te bewaren en om te begrijpen hoe mensen onze website gebruiken. Door gebruikt te maken van onze website ga je hiermee akkoord.

Meer informatie